Sofia Södergård
Slick
Qarl Qunt är queer, har det fastaste av handslag och tycker att få saker går upp mot att pickla grönsaker. Han experimenterar med det stereotypt maskulina och feminina. Eller som Qarl skulle säga: You’re a woman but the rest of the world thinks you’re a man. Butch realness!
Butch realness när Qarl Qunt äntrar scenen
Sofia Södergård går upp på scenen som Qarl Qunt, dragkingen med det fastaste handslaget som tycker att få saker går upp mot att pickla grönsaker. I SLICK får vi följa med på hans fjärde världsturné både på och bakom scenen. Med intresse för makt och sexualitet bjuder han på en crossoverföreställning som landar mitt emellan kabaré och performance. Genom dansstilarna voguing och waacking levereras butch realness som utmanar det stereotypt maskulina och feminina. After Dark och RuPaul´s Drag Race har berett vägen för dragqueens. Men nu är det dags för kungarna att ta plats. Welcome Qarl Qunt!
Sofia Södergård är frilansande koreograf, dansare, skådespelare och DJ. Utbildad på klubb- och streetdancescenen i New York, Balettakademien Stockholm samt på Stockholms Dramatiska Högskola. Hon är en av grundarna till danskompaniet P*fect som bland annat setts på Sadler’s Wells i London, Melodifestivalen, Juste Debout i Paris samt varit förband till Lady Gaga. Under det senaste året har Södergård spelat en av huvudrollerna i Sant enligt vem? på Teater tre, koreograferat systrarna Kronlöfs senaste föreställning De redan frälsta likväl som Farnaz Arbabis Angels in America på Dramaten. Senare i vår kan ni se Södergård i Fröken Julie 2.0 i regi av Anna Pettersson på Strindbergs Intima Teater.
Medverkande
Av och med: Sofia Södergård
Regiöga: Ulrika Malmgren
Koreografiöga: Tarika Wahlberg
Kostymöga: Felicia Kronlöf
Foto: Andreas Nilsson (bilder Qarl Qunt) och Elisabeth Olson Wallin (porträtt Sofia Södergård)
Ljus och teknik: Tobias Hallgren, Lumination
Logotype: Gangster media AB
Video och projektioner: Tova Nyberg
Ljud: Karl Lund
Samproduktion: Norrlandsoperan
Samarbete: Turteatern, Dansens hus & Dansnät Sverige
Med stöd av: Stockholms stad och Konstnärsnämnden