Mathilde Monnier & La Ribot
Gustavia
Mathilde Monnier & La Ribot
Gustavia
Gustavia försöker prata om saker som hon inte riktigt begriper: tidlösa ämnen som döden, kvinnlighet, teater och konstnärer.
Hon har drag av Tati, bröderna Marx och Chaplin. Hon drar saker och ting till sin spets, krånglar till det in absurdum och omvandlar på något avigt sätt sin inkompetens till kompetens. Hon använder burleskens klassiska verktyg, gråten, pladdret, till och med plankan – den som bärs på axeln och mejar ner folk. Hon är vanvördig, fånig och respektlös. Sådan är Gustavia.
Men egentligen är hon bara en förevändning för ett samarbete mellan två sinsemellan ganska olika performancekonstnärer och koreografer. Spanska La Ribot och franska Mathilde Monnier har verkat inom dans och performance i över trettio år. Båda har sitt ursprung i dansen men arbetar med en mängd uttrycksmedel, helt enkelt de som krävs för att realisera det aktuella konceptet. I Gustavia förenas de i sina funderingar kring konstens och inte minst performancekonstens, framtid.
Av och med: Mathilde Monnier och La Ribot
Ljusdesign: Éric Wurtz
Ljuddesign: Olivier Renouf
Scenografi: Annie Tolleter
Kostym: Dominique Fabrègue, assisterad av Laurence Acquire
Teknisk koordination: Rémi Jabveneau
Ljudteknik: Antonin Clair
Produktionsledare: Vincent Cavaroc och Fanny Herserant
DÖDSDANSEN
Efter succéerna My Land och Solus Amor återvänder nu Recirquel till Stora Teatern. Denna gång med den vackra och gripande cirkusföreställningen Paradisum. I Paradisium utforskar vi en ny värld där rörelsen det enda sättet att kommunicera. En poetisk och fysisk reflektion över återfödelse och framtid.