Cirkus Cirkör
Epifónima
Cirkus Cirkör
Epifónima
Förbered dig på höstens största scenhändelse när Cirkus Cirkör kommer tillbaka till Stora Teatern. Regissören Tilde Björfors som tidigare gett oss banbrytande föreställningar som Knitting Peace, Borders, Limits och Satyagraha är tillbaka med en helt ny föreställning som utmanar traditionella hierarkier. På scenen möter vi sju kvinnliga cirkusartister med ursprung från Grekland, Kanada, Palestina, Polen, Sverige och Schweiz.
”Storslagen hyllning av den kvinnliga råstyrkan.” DN
“Det slår gnistor om Cirkus Cirkör” Dala-Demokraten
“Svårt motstå Cirkörs mänskliga andrum” SvD
“ett allkonstverk av kvinnor” Norrköpings Tidningar
Feminina värden förändrar världen
Tilde Björfors och Cirkus Cirkörs nästa produktion Epifónima är inspirerad av kvinnors röster, strävan och sätt att skapa och organisera sig på. Förebilderna sträcker sig från gudinnan Ishtar1, Hildegard af Bingen2, Beginrörelsen3 och Pockettidningen R4 fram till dagens kämpar som Fatemeh Khavari5 och Tarana Burke6. Vi vill lyfta och hylla det mod och de värderingar som har krävts för att skapa förändring. I ödmjuk beundran länkar vi oss till den långa kedja av kvinnor som banat väg för att vi är där vi är idag, med möjlighet att blicka framåt.
Epifónima, som betyder ”utrop” på grekiska, är en naturlig fortsättning på Tilde Björfors senaste föreställningar Borders, Limits och Movements som kretsat kring gränser, begränsningar och migration.
”I mitt praktiska såväl som konstnärliga arbete med gränser har det blivit allt tydligare att nästa steg, det som krävs för att hantera de utmaningar som världen står inför, är att vi lyfter/använder de värden som traditionellt setts som ’kvinnliga’, och som i dag har låg status.”
”Vi har ju redan sett vad krig skapar och vilka låsningar det leder till! I den här produktionen vill vi undersöka vad som händer om vi bryter de traditionella hierarkierna, tänker cirklar istället för räta vinklar, ser varandra i ögonhöjd istället för uppifrån och ner, och går i bredd istället för på led.”
Rätt till en röst – rösträtt
Musiken komponeras av Rebekka Karijord, som tidigare gjort musiken till Cirkus Cirkörs föreställning Wear it like a crown. Musiken skapas huvudsakligen av rytmer och kvinnliga röster som Rebekka har samlat från världens alla hörn och som blandas med ensemblens egna stämmor.
”Musiken blir ett fysiskt körverk av rytmer och röster som flätar samman det kvinnliga kollektivet och enskilda kvinnors trådar, akrobatik, scenografi och musik”.
RÖRELSEN, introduktioner till Epifónima
Stora Teatern och Cirkus Cirkör vill i samband med föreställningen Epifónima inspirera och hylla kvinnor både på och utanför scenen och har därför bjudit in organisationer som jobbar för jämställdhet. I samband med föreställningarna samarbetar Stora Teatern med lokala organisationer och eldsjälar som arbetar för en mer jämlik värld.
Du möter dem i Kristallfoajén kl 18.15 följande dagar:
Lör 20 okt Lisa Lindén, genusvetare
Onsd 24 okt Maria Melkersson, Rosenlundsstödet
Torsd 25 okt Katarina Björkgren, Jämställdhetsmyndigheten
Fred 26 okt Sahar Armandi/Amal Ahlin, Terra Fem
Lörd 27 okt Cecilia Hellberg, Kvinna till Kvinna
Ensemble
I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade. Ensemblen består av sju kvinnliga cirkusartister med ursprung från Grekland, Kanada, Palestina, Polen, Sverige och Schweiz.
Lisa Angberg, handstående och vighetsartist som nyligen medverkade i Kinema av Circo Aero och i Cirk La Putykas Roots. Utbildad på DOCH (Dans- och Cirkushögskolan).
Eirini Apostolatou är performanceartist och koreograf, utbildad vid Dansskolan i Aten. Hon har en bakgrund som grekisk mästare i gymnastik. Eirini lär ut dans, partnering och fysisk teater, samt medverkar i kompanier runt om i Europa.
Kajsa Bohlin är akrobat och poet, utbildad på DOCH, som bland annat skrev text till Cirkus Cirkörs Borders. Hon har bland annat uppträtt med Cirk La Putykas Risk och i Höstsonaten på Göteborgs Stadsteater.
Sarah Lett har studerat cirkus i Montreal samt Quebec, turnerat med Cirque du Soleil och var nyligen med i Cirkus Cirkörs föreställningar Satyagraha och Limits, samt i produktionen GYN♀IDES Hon specialiserar sig på tyg och roue cyr.
Lucie Maisha N’Duhirahe Luftakrobat från Schweiz som studerat vid National Centre of Circus Arts i London. Hon har turnerat runt om i Europa med det egna kompaniet Collectif and then… och var under 2017 med i Aida på ENO (English National Opera)
Ashtar Muallem, dansare och tygartist som började sin cirkuskarriär inom Palestinian Circus School och vidareutbildade sig i Frankrike vid National Center of Circus Arts, CNAC. Ashtar har bland annat turnerat med Les Ballets C de la B:s Badke och Cirkus Cirkörs Movements.
Karolina Wojtowicz, utbildad vid AFUK i Köpenhamn, har en bakgrund inom klassisk balett och har specialiserat sig på kinesisk påle och hårhängning.
Komposition av Rebekka Karijord
Musiken komponeras av den norska sångerskan och kompositören Rebekka Karijord som tidigare gjort musiken till Cirkus Cirkörs föreställning Wear it like a crown. Rebekka har även komponerat musiken till ett flertal filmer, tv- och teaterproduktioner. Hon har släppt fem skivor under eget namn, senast albumet Mother Tounge som släpptes 2017.
Regi av Tilde Björfors
Tilde Björfors är grundare och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör och professor i nycirkus. Tilde har regisserat de flesta av Cirkörs föreställningar, bland andra de senaste succéerna Limits, Knitting Peace, Wear it like a crown och Inside Out som turnerat i Sverige och internationellt. Hon har även varit cirkusregissör för föreställningarna Romeo & Julia, Trix, Havfruen och Momo eller kampen om tiden, med flera.
2016 tilldelades Tilde och Cirkus Cirkör Svenska Teaterkritikers Förenings teaterpris samt Expressens teaterpris ”En bit av Georgs Hatt”. Året därpå belönades hon med Svenska Europarörelsens utmärkelse Årets Europé 2017.
Den nya föreställningen har urpremiär 7 september 2018 på Östgötateatern i Norrköping..
Kreativt team och ensemble
I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade.
Ensemble
Marianne Ahnlund Teatertekniker, rigg
Lisa Angberg Artist
Eirini Apostolatou Artist
Joakim Björklund Ljudtekniker & scenmästare
Kajsa Bohlin Artist & text
Liv Karlsson Teatertekniker, tyg & attribut
Sarah Lett Artist
Vilhelm Montán Lindberg Ljustekniker
Ashtar Muallem Artist
Lucie N’Duhirahe Artist
Irene Ramilli Regiassistent & turnéledare
Jessica Thorzén Chaufför
Karolina Wojtowicz Artist & text
Kreativt team
Jonna Bergelin Kostymdesign
Tilde Björfors Regissör
Marta Forsberg Ljuddesign
Susanna Hedin Ljusdesign, Lumination of Sweden
Rebekka Karijord Kompositör, sångtexter
Anna Lagerkvist Påle- och clowncoaching
Kajsa Lindgren Ljuddesign
Linda Sandberg Maskdesign
Fanny Senocq Scenografi & rekvisita
Nandi Vileika Röstcoach
Methinee Wongtrakoon Koreograf
Epifónima är samproducerad med Östgötateatern och skapades både i Cirkörhuset i Alby samt i residens i Norrköping i aug/sept 2018
1Gudinnan Ishtar (även kallad Inanna) är en mytologisk gestalt från det gamla Mesopotamien. Hon är en sammansatt gestalt som representerar både krig, aggression och längtan efter makt, men hon representerar också kärlek och erotisk lockelse.
2Hildegard av Bingen (1198-1179) var abbedissa i två kloster – Disibodenberg och Rubertsberg i nuvarande Tyskland. Hildegard är medeltidens centrala mystiker. Hon samlade sina visioner i boken Liber Scivias. Hon komponerade musik som framförs än i dag. Hildegard var den första kvinnan som med auktoritet reste runt i Europa på predikoresor och fungerade som rådgivare till både drottningar och kejsare.
3Beginrörelsen – En religiös rörelse för kvinnor som levde i gemenskap ickehierarkiskt, de levde inte i traditionella kloster utan i städer där de var självförsörjande och skötte många av de städernas sociala funktioner, t ex hjälp till fattiga och sjuka. Deras motstånd mot den kristna kyrkans traditionella strukturer ledde till förföljelse och till att rörelsen på vissa håll förbjöds.
4Pockettidninge R (1970-2010) var en socialpolitisk kulturtidskrift som ägdes av fyra klientorganisationer – RFHL, RSMH, Krum, Alro – och som engagerade sig i frågor om mental ohälsa, missbruk och kriminalitet. Undersökande journalistik var tidningens signum och man arbetade med temanummer som kom ut ca fem gånger per år.
5Fatemeh Khavari – initiativtagare och talesperson för Ung i Sverige som bland annat lett sittstrejken för att stoppa utvisningarna till Afghanistan. Fatemehs kamp för flyktingars rättigheter och att hon väljer att möta hat med kärlek har inspirerat barn och unga långt utanför Sveriges gränser.
6Tarana Burke – amerikansk aktivist som jobbar för unga kvinnors rättigheter och välmående. Hon startade internetkampanjen #MeToo 2006 för att uppmärksamma de sexuella trakasserier som kvinnor utsätts för. Under hösten 2017 har #MeToo växt till en världsomfattande rörelse som fått flera miljoner kvinnor att berätta om vad de blivit utsatta för.