Din webbläsare behöver uppdateras

Din webbläsare behöver uppdateras Uppdatera din webbläsare här

Använd webbläsaren i alla fall

Speltillfällen
Priser
Ordinarie pris

295 kr

search-icon-large Sök

efter artist eller föreställning.

Inkludera arkivet
Av
Smily
Det finns inga artister eller föreställningar för din sökning

Varukorg

Din varukorg innehåller

Totalsumma

Fortsätt till kassan

Foto: Emilia Bergmark-Jiménez

Rebekka Karijord

Mother Tongue Tour

Söndag

26 feb

19:00

Scen/Plats

Stora scenen

Kristallbaren öppnar kl 18.

Ordinarie

295 kr

Köp

Rebekka Karijord

Mother Tongue Tour

Albumaktuella Rebekka Karijord kommer till Stora Teatern för sin första Göteborgsspelning på över tre år.

Rebekka Karijord är tillbaka med nya skivan Mother Tongue, som i stor grad skrevs efter den traumatiska, tre månader för tidiga förlossningen av hennes dotter. Mother Tongue är en kärleksskiva, en samling musikaliska noveller som kronologiskt berättar med ovanlig innerlighet och mod, om upplevelsen av att nästan förlora ett barn.

”Mother Tongue är en starkt berörande studie av vågspelet mellan sårbarhet och styrka, dramatiskt dämpat och stämningsfullt.” DN ger nya skivan 4 i betyg.

Turnén är ett samarbete med scenografen Anna Heymowska, och kommer presentera ett unikt visuellt koncept. Karijord kommer dessutom spela med ett helkvinnligt band för att återskapa skivans magiska ljudvärld av preparerade pianon och kvinnliga röster, Rebekka kommer förutom nytt material också bjuda på favoriter ur sin stora katalog.

http://rebekkakarijord.com

“Jag vet aldrig riktigt vad mina skivor handlar om förrän de nästan är klara” säger Rebekka Karijord uppriktigt om Mother Tongue. “Det är som en undermedveten insamlingsprocess, som att skjuta pilar in i mörkret för så att bege sig in och se var de har landat. Men den här gången var det lite annorlunda…”

Karijord överdriver inte: Mother Tongue är i stor grad skriven efter den traumatiska, tre månader för tidiga förlossningen av hennes dotter, och de unika 11 låtarna berättar om upplevelsen med ovanligt mod och ärlighet. Som en samling noveller i kronologisk följd, berättar albumet om graviditeten och smärtan vid att nästan förlora ett barn. Men Mother Tongue är mycket mera än en skiva enbart om sjukhus och förlossning. Det har blivit ett ytterst personligt verk om instinkt, tillhörighet och om att hitta ett helt nytt, emotionellt språk.

Karijord, som ursprungligen är född i Sandnessjøen i Norge men har bott i Sverige sen 1999, kontaktade Södersjukhuset i Stockholm våren 2014, sju månader in i graviditeten. “Jag hade en känsla av att något inte stämde, ” förklarar hon när hon ser tillbaka på hur något sorts modersinstinkt faktiskt räddade livet på hennes barn. “Det var inte fysiskt, bara en känsla. Jag ringde sjukhuset kring sju på kvällen och sa att jag ville kolla barnet. De bad mig gå till min barnmorska dagen efter, då det inte fanns fysiska indikationer på att det var akut. Men av någon anledning var jag otroligt envis och argumenterade. Tillslut sa de; ´ Ok kom in, vi fick en ledig tid nu´.”

Tjugo minuter efter att de kom in till sjukhuset, efter ett ultraljud, hastades Karijord in till ett hyperakut kejsarsnitt. Hon och hennes man fick bo på sjukhuset i över två månader, och gick fram och tillbaka mellan sitt pasientrum och akutavdelningen där de vakade över sin lilla dotter, timme efter timme, “med maskiner som pep och alarmer som gick, sjuksköterskor och läkare som kom springande varje gång.”

I månader satt hon timme efter timme orörlig i en stol, med dottern hud mot hud, fortfarande kopplat till andningsmaskiner och kuvös, – och hon började sjunga. “Hon var så liten och känslig, och jag kände att en av de få konkreta sakerna jag kunde ge henne var vibrationerna av min röst genom min kropp in i hennes, som att hon fortfarande var inne i min mage. Jag sjöng och sjöng och sjöng och sjöng. De flesta av låtarna på skivan började där, i de oändliga timmarna på akutövervakningen. Jag kommer ihåg att jag tänkte att jag måste omvandla det här traumat och sorgen jag kände till något, för att bearbeta och förstå. Och för att hitta kraft. Så jag började skriva små rader och melodier i mina anteckningsböcker och i telefonen.”

Några av låtarna på Mother Tongue skrevs dock i förkant av denna omtumlande perioden i hennes liv. Trots att Karijord stora delar av året arbetar och har bas i sitt hus utanför Stockholm, tilbragte hon stora delar av graviditeten på Hawaii, där hennes makes familj bor. Hon känner en särskild tillhörighet till ö-gruppen, som är en av världens mest friliggande, och berättar att närheten till stora havet känns bekant för en som har sina rötter i Nord-Norge. Låtarna “Mother Tongue”, “Waimanalo” och “Morula” skrevs på Hawaii. Delar av inspelningarna gjordes där, i en gammal kyrka Karijord fick låna. Hon träffade också Hawaii´s äldre, berömda sångerska Kekuhi Keali’ikanaka‘oleohaililani, och spelade in en urgammal, helig chant med henne som fick plats på skivan (“I Will Follow You Into The Wild”)

Karijord, som också har komponerat musik till över 30 filmer, dans och teaterföreställningar, ser en stark koppling mellan låtarna innan och efter dotters förlossning. “Den isolerade känslan av att vara så långt ute i havet, de starka strömmarna och vågorna; Icke-kontrollen man konfronteras med i mötet med de enorma vattenmassorna, det är också metaforer för känslorna jag gick igenom.” Faktiskt beskriver hon graviditet och det att få barn som “En av de största skolorna i ickekontroll för en människa. Att vara gravid var fantastiskt och samtidigt otroligt surrealistiskt och skrämmande. Det är en annan kropp inuti din kropp, som tar vad den behöver, oberoende av ens åsikt.”

Mother Tongue har blivit en ovanligt stark musikalisk uppsummering för Karijord, som ville skapa “ett möte mellan det maskinella och det mänskliga. Kanske hade det något att göra med den konstgjorda “livmodern”, kuvösen som höll vårt barn i livet utanför min kropp”. Hon påbörjade ett musikaliskt utforskande av “interaktionen mellan det maskinella, metriska – arrpeggios, synthar, elektronik – och de organiskt spelade, akustiska instrumenten”, men säger hon ville undvika “enkla lösningar och programmerade beats, så lät istället de akustiska instrumenten få arbeta som elektroniska instrument”. Centralt i detta är användningen av preparerad piano som skickades genom analoga effekter. Pianodelarna spelades in fyrahändigt med Karijord och Martin Hederos (Soundtrack Of Our Lives, Tonbruket, Ane Brun) i ett försök på att låta pianot låta som äldre, analoga synthesizers arrpeggion. Pianot är ett instrument Karijord har spelat hela sitt liv, och det att återvända till det nu, efter att ha utforskat andra instrument på kritikerhyllade We Become Ourselves (2012) – känns som en vital och medveten musikalisk gestaltning av resan hon har genomgått.

Alla som tidigare har hört Karijords arbete kommer känna igen hennes distinkta röst och musikaliska stil, men Mother Tongue utforskar ändå ett helt nytt landskap: Skivans öppning med “Morula”s intima beskrivningar (“My body is a home/To a will of it´s own”), som sen skiftar till euforisk besatthet i “The Orbit” (“Your gravity is my command”) , innan den på “Your Name” med brutal poesi beskriver själva förlossningen (“This is a riot of blood and steel/Bending me open violently”). Den dokumenterar vidare rädsla och undran i “Six Careful Hands” (“Still you weigh more than the sun , the moon , the stars, the universe”) , visar befriande ärlighet i “Statistics” (“Oh how easy one falls/Out of touch when life calls”) och konkluderar med “Mausoleum” ; En oförglömmlig hyllning till kvinnlighet och moderskap (“My mothers and their mothers and their mothers/ I salute them here”).

Mother Tongue är inspelat på Hawaii och i Stockholm under 2015/2016 och är producerad, arrangerad och inspelat av Karijord själv, samt att hon spelar det mesta av keys, synthar, piano och elektronik. Hon har fått god hjälp av Elias Krantz som medproducent och mixare. Hennes make Jacob Snavely har också bidragit med en rad instrument och som vad hon kallar “co-öron”. Hon har utöver det fått med sig ett gäng exeptionella svenska musiker: Christopher Cantillo (trummor), Martin Hederos (keys) , Joseph Williamson (kontrabas) och Anders Scherp (perkussion). Mariam Wallentin (Wildbirds & Peacedrums) , Linnea Olsson och Nina Kinert sjunger alla på skivan, och då särskild mot slutet av låtkronologien, på de slående vackra vokalpartierna på “Mother Tongue” och på vokalkvartetstycket “Mausoleum”.

Brutalt ärlig och tidvis skamlöst emotionell; Mother Tongue representerar ett ovanligt och modigt budskap inom populärmusik, både musikaliskt och tematiskt. Rebekka Karijord har gjort den här skivan utifrån instinkt; Det samma som visade sig rädda hennes barns liv. Albumet utforskar något vi alla känner, men så ofta ignorerar – vår intuition och magkänsla. Att den här historien berättas med ett musikaliskt uttryck lika intimt, komplext och innerligt som budskapet, gör Mother Tongue till ett ytterst unikt projekt.

Wyndham Wallace, musikjournalist, Berlin oktober 2016

Röster om Rebekka Karijord:

“an album that creates its own world as much as the hand-built organ she plays employs branches and car exhausts to forge a unique sound.” World Album of the Month and top 10 Records of 2012 MOJO MAGAZINE

“Heady and deep without being inaccessible, it is a set of songs which reward repeated listening and one which younger challengers would be right to envy” The Line Of Best Fit

“[Karijord] joins the small clutch of artists who manage to sound like a pioneer, not a follower.” Drowned in Sound

“Rebekka Karijord is an enchanting songstress, an unparalleled performer and a gifted writer. She’s the whole package.” Pennyblack

 

Visa mer
Rek. ålder från 13 År