Din webbläsare behöver uppdateras

Din webbläsare behöver uppdateras Uppdatera din webbläsare här

Använd webbläsaren i alla fall

Priser
Ordinarie pris

250 kr

search-icon-large Sök

efter artist eller föreställning.

Inkludera arkivet
Av
Smily
Det finns inga artister eller föreställningar för din sökning

Varukorg

Din varukorg innehåller

Totalsumma

Fortsätt till kassan

Electra Hallman. Foto: Sören Vilks

Foto: Dallas Motion Agency

Foto: Sören Vilks

Electra Hallman. Foto: Sören Vilks

Foto: Sören Vilks

DRAMATEN

HEDDA GABLER

Torsdag

06 okt

19:00
ca 1h 20min

Fler speltillfällen

2

Scen/Plats

Stora scenen

Kristallbaren öppnar kl 18

Ordinarie

250 kr

Köp

DRAMATEN

HEDDA GABLER

Dramaten är tillbaka på Stora Teatern med en visuellt experimentell dekonstruktion av ett av Ibsens klassiska verk. Hedda Gabler är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. Berättelsen om den frustrerade kvinnan som är instängd i patriarkala sociala strukturer som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890.

"en helt makalös uppsättning – och en utveckling av själva scenkonsten." DN

På Dramaten har Hedda Gabler iscensatts vid flera tillfällen och 1964 var det Ingmar Bergman som stod för regin. Han satte även upp pjäsen på National Theatre i London 1970 och på Residenztheater i München 1977.

Regissör Anna Pettersson spelade själv titelrollen i Stockholms stadsteaters firade uppsättning 1998. Skådespelerskan är numera främst regissör och gjorde i fjol en rosad uppsättning av Ibsens Vildanden på Dramaten. Hon fortsätter att utforska Ibsen, i ett lika avskalat format och med en lika radikal attityd, i sin tolkning av Hedda Gabler på Lejonkulan.

Electra Hallman i titelrollen är den enda skådespelaren som är kroppsligt närvarande på scenen. Hon interagerar med videoprojektioner av de tre rollkaraktärerna som cirklar kring Hedda Gabler: Jörgen Tesman, Assesor Brack och Ejlert Lövborg.

Anna Pettersson fortsätter att undersöka hur de naturalistiska dramerna, som med åren har blivit klassiker, bekanta och trygga för publiken, ska kunna gripa tag i publiken på samma sätt som de gjorde när de slog ned som bomber i slutet av 1800-talet. Hur kan de idag dekonstrueras och osäkras?

Scenografin har Anna Pettersson skapat tillsammans med Jan Lundberg, som även gjort kostymen, och de har utgått från Ibsens hem i Oslo. Dåtid och nutid existerar parallellt, och drömlika passager bryter upp den psykologiskt realistiska spelstil som förknippas med pjäsen. Möt en ny Hedda Gabler.

DNs recensent Kristina Lindquist hyllar föreställningen: “en helt makalös uppsättning – och en utveckling av själva scenkonsten.

Föreställningen har ett event på Facebook

Samtal med regissör Anna Pettersson efter föreställningen den 5 oktober

Kristallfoajén kl 20.40–21.10, Fri entré.

Anna Pettersson är regissör, skådespelare och doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Som skådespelare har hon medverkat i en rad uppsättningar på Stockholms stadsteater och Dramaten.

Hennes uppsättning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, med sig själv som enda medverkande, blev mycket uppmärksammad och för den belönades hon med TCO:s kulturpris, Svenska Teaterkritikernas pris och DN:s kulturpris.

Hon har regisserat ett tiotal uppsättningar, bland annat Måsen och Misantropen på Malmö Stadsteater. Nu åter aktuell med en Ibsenpjäs, Hedda Gabler.

Samtalare är Lis Hellstöm Sveningson, teater- och danskritiker i Göteborg

 

 

Visa mer